Leukste nieuwkomer: MINI Coupé

Als coupé -en nichemodel-liefhebster moet ik het natuurlijk hebben over de MINI Coupé, de inmiddels vijfde modelvariant van het merk dat bij BMW hoort. Wat mij betreft: de eerste MINI die bij mij een hebben-gevoel opwekt.

MINI Coupe-zijkant

Behalve zijn vorm is er niet veel nieuws onder de zon, maar dat racy uiterlijk maakt het allemaal goed. De vooruit ligt schuiner, het dak is helemaal anders gevormd en is bijna drie centimeter omlaag gekomen en op het korte kontje prijkt – als je boven de 80 km/h komt – een spoiler, goed voor 40 kg extra neerwaartse druk op topsnelheid. Onder de 60 km/h klapt hij weer netjes in.

MINI Coupe-rijdend

Uiteraard zit je wat krapper in het interieur en er is slechts plaats voor een bijrijder. Passagiers hebben dus het nakijken, een achterbank ontbreekt. Achter de stoelen zit een schot met een (afsluitbare) opening waardoor de bagageruimte zichtbaar is. Die is voor MINI-begrippen best groot: 290 liter. Zelfs meer ruimte dan in de Clubman met z’n saloondeuren achter.

MINI Coupe- opzij-achter

Bij deze Coupé levert MINI dezelfde motoren als voor de hatchback, op de basismotor uit de One na. Daarmee is de Cooper met 122 pk de instapper, gevolgd door de Cooper S (184 pk) en de John Cooper Works (211 pk), aangevuld met de SD, de diesel van 143 pk.

Hij rijdt als een echte MINI: het kart-gevoel viert hoogtij. Achter de pook zit bovendien een sportknop. Druk dit in en het gaspedaal regeert gevoeliger, de stuurbekrachtiging wordt wat zwaarder waardoor hij nog sportiever rijdt. Deze leuke Coupé staat al bij de dealers en kost vanaf 24.350 euro.

MINI Coupe-voor

Tags: ,

9 Responses to “Leukste nieuwkomer: MINI Coupé”

  1. Klassiekerrally9 november 2011 at 09:10 #

    Begin er langzaam aan te wennen. Denk dat mijn voorkeur uit zou gaan naar de open variant waarvan ik de naam even kwijt ben…

  2. Viola9 november 2011 at 11:33 #

    Mini Cabrio? 😉

  3. Woef9 november 2011 at 12:57 #

    Mini Roadster!

  4. AnthonyG10 november 2011 at 19:28 #

    Hoe leuk zo’n mini ook mag rijden, het is nog steeds geen RWD.

  5. Klassiekerrally11 november 2011 at 20:49 #

    Mini’s zijn ook nooit standaard als RWD geleverd. Dus het blijft wel in stijl 🙂

  6. Bianca Meijer12 november 2011 at 12:50 #

    Wow bij ons in de garage stond een fraaier (knalrood, zilver dak) exemplaar die zijn coole vorm meer recht doet! Ik dacht even dat het een hardtop cabriolet was, maar niet dus, dat is wel weer jammer

  7. Viola13 november 2011 at 12:18 #

    Mwah, ik vind hem juist leuk als coupe. Tijdens cabriorijden gaat je haar maar in de war 😉

  8. Klassiekerrally13 november 2011 at 23:18 #

    Haar in de war: Heerlijk! Een cabrio is duizend keer beter dan Leco Zadelhoff.
    Afgelopen zomer nog in een Alfa Romeo Duetto naar Düsseldorf geknald. En ik was een van de snellere weggebruikers, wat me veel goedkeurende duimen opleverde.
    En dan zijn er van die onwetende dwazen die een cabrio ‘gay’ noemen… Tsss… Ik weet wel beter! 😉

  9. erix724 november 2011 at 01:24 #

    Oei, ik vind Mini’s hele leuke auto’s, maar deze ziet eruit of ze er het verkeerde dak op gemonteerd hebben: hoog en hoekig onder de flanklijn en dan ineens laag en rond erboven…
    Doe mij maar een ‘gewone’ tweedeurs 🙂

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.