Een dag uit het leven van een ‘smart’ Ford

Voor sommige gastschrijvers maken we bij Carwoman graag plaats vrij, hier een bijdrage van Ton Roks, over de prachtige conceptcar van Ford, de EVOS. Enjoy!

Stel je voor dat je een ‘smart’ Ford voor je deur hebt staan, en helemaal ‘into’ nieuwe technologie bent. Wat op zijn minst betekent dat je je agenda en persoonlijke documenten in een ‘cloud’ op het web hebt staan, zodat je die info overal kunt benaderen.  Paul Mascarenas, Chief Technical Officer van Ford, schetste tijdens de sneak preview van de EVOS Concept hoe een dag in je leven er dan uit zou kunnen zien, vooropgesteld dat je in een Ford rijdt, die is volgeladen met de slimme technologie waarmee hij nu aan het werk is.

Je ligt nog rustig te pitten en je hebt je wekker gezet want je moet naar kantoor en je moet zelfs op tijd zijn, want er staat een belangrijke afspraak in je agenda. Terwijl je nog in dromenland op avontuur bent, checkt je Ford hoe het is met de weersomstandigheden en hoe druk het op de weg is. Afhankelijk daarvan stelt hij je wektijd bij.

De auto heeft contact met je agenda en constateert dat diegene met wie je de afspraak hebt, deze heeft geannuleerd, en hij stelt de wekker vervolgens zodanig in, dat je een half uurtje langer kunt blijven pitten. Ondertussen zet hij de verwarming in de auto aan, zodat deze op je favoriete temperatuur is als je instapt.

Je bent in zo’n goed humeur door dat extra half uurtje pitten, dat je lekker hard muziek draait tijdens je ontbijt. Op het moment dat je de huisdeur dichttrekt, heeft de Ford ervoor gezorgd dat precies diezelfde muziek in de auto verder speelt. Hij vraagt ook even aan je of hij de verwarming van het huis in ‘efficiënt mode’ moet zetten of niet. Je vriendin ligt nog onder de wol, dus je antwoordt ‘nee’.

Het navigatiesysteem is door de Ford al ingesteld op je kantoor en hij vraagt of je de route over de snelweg wilt nemen of een meer dynamische, met lekker veel bochten enzo.  Je kiest voor het laatste en een paar meter voor je die route bereikt, heeft je Ford ervoor gezorgd dat de sportstand gekozen is, met jouw favoriete afstellingen. Daarbij heeft hij natuurlijk rekening gehouden met het weer.

In de stoel waarop je zit, bevindt zich een hartslagmeter, waardoor de auto weet dat je er echt aardigheid in hebt en hij zet de elektronische systemen nog een tandje scherper, waardoor de reacties van de auto nog sneller zijn. Hij geeft het ESP opdracht je wat meer ruimte te geven om te ‘spelen’, want de auto heeft je rijhistorie en karakter opgeslagen en weet dat (je) het kan.

Je vriendin – nee, niet Carwoman 😉 – heeft ook al diverse malen met je nieuwe Ford gereden en als haar hart sneller gaat kloppen, zet de Ford de veiligheidssystemen op ‘high alert’. Hij is door schade en schande wijzer geworden. Als je uiteindelijk in de stad komt, blijkt het daar flink vast te staan en de Ford vraagt aan je of hij een route moet aangeven die door schonere lucht leidt. Of volstaat het dat hij het ventilatiesysteem even afsluit?

De schonere route brengt je naar een weg met een speciale rijstrook voor elektrische auto’s en de Ford informeert of hij op ‘full electric mode’ moet overschakelen, zodat je die strook kunt gebruiken. Daar is het ook vervelend druk en de auto polst of je zelf wilt blijven rijden of dat hij de controle over het gaspedaal mag overnemen zodat je kunt relaxen.

Ondertussen heeft hij een parkeerplek in de stad gezocht en hij heeft er zelfs een gevonden waar je de accu’s via inductie kunt opladen. Die plek heeft hij natuurlijk meteen gereserveerd. Als je daar bent, is het voor een goede lading van belang dat je de auto zo precies mogelijk boven de inductieplaat parkeert. Wie dat doet? Die Ford zelf natuurlijk.

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.