Rij-indruk: Range Rover Evoque

Er zijn maar weinig auto’s op de markt met zo’n hoge X-Factor als de Range Rover Evoque. Ruim vier jaar geleden begonnen zijn makers al op de designtamtam te trommelen en na een paar jaar van ontwikkeling verscheen de meest elegant gestileerde SUV op menige catwalk. En niet alleen op die van de autoshows, want ook de modemeisjes vallen massaal voor de frivole alleskunner.

Door Viola Robbemondt ©House of TXT

Modekoningin Victoria Beckham noemt deze ‘Baby 4×4’ – zoals hij liefkozend genoemd wordt – ‘absolutely stunning’. Voor deze ene keer willen we geloven dat ze dit niet zegt omdat ze door het merk werd ingehuurd als interieurstyliste. De auto – die te koop is als drie- en vijfdeurs – oogt lekker compact en frivool en is, omdat hij vooral als stadsicoon in de markt wordt gezet, zeer populair bij dames. Dat konden de makers bij Range Rover wel gebruiken, want haar publiek is – op een paar sportieve, modderminnende vrouwen na – vooral een merk voor stoere werkmannen of buitenwonende paardenbezitters. De ‘kleine’ Evoque kan echter ook uitstekend met langgenagelde handjes overweg: het interieur ademt een en al verfijndheid.

De cabine is uitermate pluche. Je zit als een prinses op een heerlijke, hoge zetel en voelt je beschermt in een robuustheid die direct innig en vertrouwd aanvoelt. De nieuwkomer heeft een trendy uitziend instrumentenpaneel dat niet alleen kleiner, maar ook nog luxer aandoen dan die uit de andere Range Rovers. De startknop zit tamelijk hoog op het dashboard naast de dubbele tellers en er is een groot scherm voor navigatie, telefoon en audio. Op kwaliteit werd niet beknibbeld, overal kijken keurige, dubbele stiksels je aan vanuit zacht aanvoelend leer en worden je ogen verwend bij de aanblik van veel geborsteld aluminium. Als bestuurder zit je van je bijrijder gescheiden door een hoge console wat je een knus cocongevoel geeft; bijna alsof je in een sportwagen zit. Lange lovers kunnen ook moeiteloos mee. Hoewel de daklijn laag is, zal niemand snel zijn hoofd tegen de hemel – of optionele panoramadak – stoten.

We rijden de 190 pk sterke 2.2 turbodiesel die ook al van het meer sophisticated soort is. Hier geen diesel geratel maar een zachte ronk, zelfs op lage snelheden en bij koude motor. Overigens is dit de ‘groenste’ Range Rover ooit en je bespaart onder andere brandstof dankzij het stop-start systeem, waarbij de motor bij verkeerslichten en in files geruisloos af- en weer aanslaat.

Rijden in de Evoque geeft je – ondanks tamelijk sportieve demping – dat heerlijk aangename lange-afstand gevoel. Hierin wil je liefst lang toeven. De hebberigmakende Evoque is standaard voorzien van een handbak. Maar als de meerprijs van 7000 euro je niet deert, ga je voor de automaat. Net als bij zustermerk Jaguar komt er dan, na het indrukken van de startknop, een prachtige draaiknop uit de console omhoog waarmee je de zestraps automaat bedient door hem zachtjes naar standje D(rive) te wentelen. Wil je zelf schakelen, dan kan dat met de paddels aan het stuur, maar de auto schakelt van nature op de juiste momenten. Het mooie aan dit model is dat al die relaxatie wel degelijk wordt gecombineerd met rijderskwaliteiten. Complimenten gaan hierbij vooral naar het Adaptive Damping System dat geavanceerder is dan dat van de Ferrari’s van deze planeet. Zelfs als je over Amsterdamse kinderhoofdjes dendert, heb je daarna geen four-hands massage nodig. Aanvarinkjes met stoepranden worden in alle stilte gedempt en rijden over glad asfalt kun je alleen maar vergelijken met deinen op wolkjes. In snel genomen bochten blijft de auto zeer horizontaal, hij helt bijna niet over zodat heen en weer glijden op het fijne leder van de sportstoelen nagenoeg uitgesloten is. Het is dan ook geen verrassing dat men voor het ontwikkelen van rijdynamiek naar kleinere sportieve modellen zoals de MINI Cooper en de Audi TT heeft gekeken.

Daarnaast blijft de Evoque wel een echte Range Rover want met de Terrain Response Knop kun je deze 4X4 ook in de wildernis uitlaten en hem door beekjes laten waden en glibberige hellingen bedwingen. Kan jou dat laatste gestolen worden en ben je meer van de klinkers, dan is de auto ook als ‘gewone’ voorwielaandrijver te koop.
Een blik op de prachtige, lange optielijst leert dat je de Evoque helemaal naar je eigen ideeën kunt stylen. Populair zijn het enorme panoramadak, knalrode lederen kuipstoelen en verschillende kleuren pluche tapijt voor onder de high heels. Wil je helemaal in stijl, dan kies je voor de uitvoering gestyled door Victoria Beckham herself. De ex-zangeres, die nu tevens als modeontwerpster werkt, werd hiervoor gekozen om haar ‘premium lifestyle’ en zij voorzag de makers van stijlvolle ideeën. Haar eigen editie zal er ongetwijfeld heerlijk ‘Spicy’ uitzien. Bij Range Rover werd overigens wel ontkent dat hij ‘Posh Edition’ zal gaan heten…

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 Responses to “Rij-indruk: Range Rover Evoque”

  1. Papageno2 maart 2012 at 15:41 #

    De 991 review ook al gelezen en dubbel blij dat je er weer bent. Fijne proza. Mooi werk heb je toch. Enjoy.

  2. Cinzano3 maart 2012 at 23:07 #

    Afgaande op de frequentie van blogposts, zou ik er toch niet mijn boterhammen mee willen smeren.

    (no offense)

  3. Alex26 maart 2012 at 16:09 #

    Mooi design en tot mijn grote verbazing vrij klein en compact. De grote vraag bij een nieuwe range rover is meestal ook altijd wel: werkt hij ook op ruig terrein? Naar veel revieuws bekeken hebben, is de conclusie: dat de Evoque net zo goed meedoet met al zijn voorgangers.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.