Het betere stuurwerk

Hoe houd jij je stuur vast? Met een hand terwijl de andere rust op de pook? Met een of twee handen helemaal onderaan het stuur in je schoot? Of, ahem, met een hand terwijl je met de andere mascara aanbrengt? 🙂 Behalve dat het goed is om het stuur van je auto altijd ontspannen vast te houden – als je knijpt kunnen je spieren in geval van nood niet meer optimaal bewegen – zijn er twee manieren om het stuur correct vast te houden:

1. Met je handen op kwart over negen. Deze positie geeft je in het dagelijkse verkeer de meeste rotatie naar beide kanten, je kunt dus gemakkelijk zowel naar rechts als naar links bewegen. Je duimen mag je er zowel omheen vouwen als tegen de basis van je wijsvinger aan houden.

(Foto: vroomgirls.com)

2. Met je handen op tien voor half acht. In deze lagere positie gebruik je je armspieren meer bij het sturen – en niet je schouders en bovenlijf – omdat je het stuur omlaag trekt en omhoog duwt tijdens het sturen. Op deze manier kun je de dynamiek van je auto beter voelen. Dit is ook de meest natuurlijke positie want je kunt je armen beter laten rusten. Bovendien zitten je armen nu niet in de weg van de airbag, mocht die tijdens een botsing uitklappen.

Vlak na de bocht laat je het stuur in beide gevallen door je handen door glijden naar de rechtuit-postitie.

Tags: , , , , , , , , , , ,

One Response to “Het betere stuurwerk”

  1. Wim te Riet9 oktober 2012 at 11:18 #

    Doorgaans geef ik de voorkeur aan de ‘kwart voor negen’ versie. En als het even kan niet overpakken bij het sturen, maar dat lukt niet in elke auto.
    Op die manier weet je bij het terugsturen zeker dat de wielen weer recht staan. Je hebt daardoor in bochten je armen wel kruislings, maar dat went snel.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.