Rijden op lucht: Peugeot maakt het waar

Een hybride die niet op elektra en benzine rijdt, maar op perslucht en benzine. Tijdens de autoshow van Geneve zagen we hem al: Peugeot’s Hybrid Air (op de foto een C3 van zustermerk Citroen). De technologie werd met hulp van de Franse overheid ontwikkeld om de totaal ingestorte automarkt aldaar een boost te geven.

Hoe het werkt? Naast de verbrandingsmotor zit een hydraulische motor/pomp-combinatie die wordt gevoed door een fikse cilinder (zie foto hieronder) vol met samengeperste lucht. De installatie regenereert remenergie en vult de luchttanks weer op, terwijl elektronica een soepele overgang tussen de verbrandingsmotor en perslucht regelt en zorgt voor de verschillende aandrijfmodi: alleen de driecilinder, driecilinder ondersteund door perslucht en louter perslucht.

Dit hydraulische gedeelte is ongeveer net zo groot en zwaar als een elektromotor, maar de luchttanks nemen – in tegenstelling tot accu’s – amper ruimte in beslag. Bovendien zijn ze een stuk goedkoper. Nog meer voordelen van de Hybrid Air:
Het verbruik in stadsverkeer kan tot 45% lager uitvallen wat tot een 90 procent grotere actieradius kan leiden.
Het gemiddelde verbruik ligt op 1 op 34,5. In de praktijk valt dit wellicht wat hoger uit, maar de officiële 69 g/km zal in elk geval allerlei fijne belastingconsequenties hebben.
De Hybrid Air kan over de hele wereld gebruikt worden en het is goedkoper om te bouwen (en dus te vermarkten) dan elektrische hybride-systemen.

Peugeot is van plan om de Hybrid Air motor vanaf 2016 te gaan leveren en komt in de B-segment modellen met 82 pk benzinemotor, zoals de 208 (zie foto), in het C-segment in combinatie met de 110 pk benzinemotor zoals de 2008 en op lichte bestelauto’s met het embleem van de Franse leeuw. Ook zustermerk Citroen zal haar modellen uitrusten met deze nieuwe motoren.

Tags: , , , , , , , , ,

2 Responses to “Rijden op lucht: Peugeot maakt het waar”

  1. Wim te Riet1 juli 2013 at 11:25 #

    Geen accu’s waarvan de productie en recycling nogal milieuvervuilend kunnen zijn. Niet te veel dood gewicht, maar wel een fikse duw in de goede richting door een ‘frisse wind’ 🙂

    Ik zeg: Dikke duim!

  2. Viola1 juli 2013 at 11:26 #

    Me too!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.