Hebben vrouwen ook meer succes met een grote auto?

ErwinWijmanHebben vrouwen ook meer succes met een grote auto? ‘Succes met je grote auto’ heet het nieuwe autoboek van journalist Erwin Wijman. Een paar jaar geleden schreef ik lyrisch over zijn eerste autoboek ‘Wat je rijdt ben je zelf ‘ dat als subtitel had ‘En hoe automerken je voor hun karretje proberen te spannen’. Inmiddels heb ik het donkerbruine vermoeden dat de auto-industrie Wijman zelf voor het karretje heeft gespannen. Zijn schrijfstijl is nog steeds top, lekker vlot met hier en daar dat heerlijke ironische toontje waar ik steevast van moet glimlachen. Maar dit boek is allereerst veel te dik geworden waardoor je toch na een paar hoofdstukken het gevoel krijgt: ‘Pffft, nog meer?’ Het verzandt hier en daar in de sfeer ‘ik noem zoveel mogelijk namen en merken’ en zet daar een kwinkslag bij of put uit een onderzoekje.

Succes-met-je-grote-auto1

Daarnaast mis ik de duiding van de vele meningen en onderzoekjes – Erwin duidt alleen zelf – en daarom denk ik dat Erwin het daarom beter korter en snappy had kunnen houden, zoals zijn andere boek ‘Wat je rijdt ben je zelf’. Hij voert nu – ter vulling of illustratie – teveel mensen op waarvan je denkt: ‘Ja, leuk dat je zo gek bent op je auto, maar wat voegt dit stuk tekst – behalve dat het boek er dikker op wordt – nou toe?’ Uiteraard trok het hoofdstuk ‘Een grote auto helpt vrouwen vooruit in business’ mijn aandacht. Vooral omdat ik het daar niet per se mee eens ben. Een vrouw in een grote, en/of dure auto roept namelijk, en dat weet ik uit eigen ervaring, vaak juist weerstand op bij de heren. Vrouwen die al teveel ‘leiderschap’ uitstralen, worden al snel gezien als concurrentie. Niet leuk om op te schrijven, maar wel waar. En daar scoor je als vrouw vaak geen punten mee, en dus ook geen business. Wat zit daar achter? Ik had er graag de psychologische achtergrond bij geweten.

succes-met-je-grote-auto2

Nu is het natuurlijk niet zo dat je als vrouw dan maar in een koekblikje moet stappen, zeker niet! Je moet rijden wat je leuk vindt en wat bij je past. Dat hoeft zeker niet groot en duur te zijn. Bovendien wil je als vrouw bij het doen van zaken – tenminste dat geldt voor mij – de vrouwelijke waarden uitstralen, niet de mannelijke. Je wilt niet als concurrent, als een halve vent, gezien worden. Maar als een vrouw: iemand die de bedrijfswaarden van je cliënten kan versterken en aanvullen met de vrouwelijke touch. Dat is nou juist wat we niet veel zien in de, toch door mannen gedomineerde (auto) industrie, maar wat wel heel broodnodig is in deze tijd. De vrouwelijke energie is een meer subtiele en die onderstreep je niet met een poenige auto. In feite zet je mensen daarmee enkel op het verkeerde been.

succes-met-je-grote-auto3

Is dit boek dan geen leuk Sinterklaascadeautje voor mijn vriend dan? Jawel hoor. Tenminste, als je vriend nog niet is wegbezuinigd door zijn baas, zijn dikke leaseauto nog niet heeft hoeven inruilen voor een veel kleinere, minder poenige variant en zijn klassieke Porsche nog niet heeft hoeven verkopen omdat hij het geld voor de hypotheekaflossing of de kinderopvang nodig had. Ik krijg een beetje het gevoel dat de mensen die in Wijmans boek aan het woord komen nog in het jaar 2000 leven, waarin jongens en meisjes die net van school kwamen al dikke leasebakken aangeboden kregen. De tijd waarin extra’s als mooie velgen en een zo dik mogelijke motor telden, om toch vooral de buurman de ogen uit te steken. Die tijd is over.

Vintage car

Hoewel ik me ervan bewust ben dat mensen, zowel mannen als vrouwen, door onbewuste, neurologische processen gedreven worden en absoluut gek zijn op mooie auto’s, kan een blinde anno 2013 zien dat het in de autoindustrie nu niet bepaald van je holadijee gaat. Want hoewel de dure stands op autosalons anders doen vermoeden, gaat het bij de meest merken niet zo best. Er worden veel, veel minder nieuwe auto’s verkocht. Mensen hebben weinig vertrouwen in de economie en de politiek en houden massaal de hand op de knip. Of gaan kleiner en zuiniger rijden. En stellen de aankoop van een nieuwe – ondanks de ‘aanmoedigingen van Rutte’ – vooral heel erg uit. Maarja, reality bites natuurlijk en daar verkoop je geen boeken op. We willen toch graag onze dromen in stand houden, zo ook de illusie van ‘grote auto’s en veel geld verdienen’. Toch had ik graag een boek gezien dat wat meer aansluit op de praktijk van anno nu.

‘Succes met je grote auto; wat je niet moet rijden om vooruit te komen’ van Erwin Wijman ligt inmiddels in de boekhandel en is ook hier te koop. Het kost 19,95.

Tags: , , , , ,

2 Responses to “Hebben vrouwen ook meer succes met een grote auto?”

  1. Harry9 november 2013 at 21:32 #

    Ach, niets sexier toch dan een vrouw in zo’n echt beest van een auto ?

  2. Eric van Spelde20 december 2013 at 15:23 #

    Ja,in een brute sportauto of zo. Maar zo’n rijdende megakoelkast op stelten, dan denk ik gelijk ‘die voelt zich niet veilig in het verkeer en wil daarom per se een meter boven de grond zitten in een soort Leopardtank met zoveel mogelijk blik om zich heen – veiligheid ten koste van de anderen’ (geldt ook voor mannen). Niet stoer en niet sexy, eerder een beetje zielig.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.