Natuurtinten populair in autoland

Je ziet ze steeds vaker, en niet alleen in de vorm van Fiats 500 en Opels Adam: cappuchino, chocolade en cafe latte kleurige auto’s. Ik schreef er drie jaar geleden al over en nu zien we het ook op de weg: bruin is terug als populaire autokleur. Natuurtinten zijn populair in autoland: werden er in 2005 nog geen 2000 bruine auto’s verkocht in Nederland, in de eerste helft van dit jaar zijn dat er al meer dan 12.000. Het aandeel auto’s met een bruine kleur op de totale autoverkoop schommelt de laatste jaren rond de 5 procent.

bruine volvo cross country

De trends in autokleuren houden sterk verband met

de kleuren waar mode- en interieurbladen vol mee staan. En inderdaad, ook in die wereld voeren warme, natuurlijke tinten de boventoon. Volgens trendwatchers hoeft het allemaal niet meer zo overdadig als vóór de crisis. we hebben meer respect gekregen voor onze omgeving en de natuur. Dat vertrouwde wordt geassocieerd met warme kleuren.

bruine Opel Insignia

Die hang naar de natuur heeft ook te maken met de technologie die de wereld om ons heen in rap tempo verandert. De balans zoeken past bij natuurlijke tinten en een nieuw soort luxe, meer verfijnd en geinspireerd door de natuur. Bruin sluit ook goed aan op de voorkeuren van de Nederlander, die erg conservatief kiest als het om zijn auto gaat. Zelfs jongeren gaan het meest voor grijs of zwart, van een felle kleur wordt gedacht dat die snel verveeld. Bruin past bovendien goed bij de Hollandse inborst: niet te opvallend. Met een bruine auto laat je toch zien dat je net een tikje anders bent dan het grijs-zwarte gemiddelde.

bruine porsche

(Bron: AD)

Tags: , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.