De Auto als Valentijn

auto liefde1De Auto als Valentijn

Op de dag van de Liefde brengt Shell wat feitjes over de auto, en autoliefde. Want onze asfaltpartners zijn ons (bijna) even dierbaar als onze menselijke geliefden.

Een goede verzorging van de auto levert voordelen op voor de eigenaar. De auto vormt namelijk een belangrijk onderdeel van relaties en afspraakjes. Zo vindt de eerste zoen van een nieuwe date vaak plaats in de auto. Bovendien vindt 44 procent van de Nederlanders dat de manier waarop iemand zijn auto behandelt, iets zegt over wat voor persoon diegene is. 44% stelt dat de manier waarop iemand zijn/haar auto behandelt of verzorgt, iets zegt over wat voor persoon diegene is. Ruim een kwart vindt dat een mooie auto iemand aantrekkelijker kan maken (27%). Dit vinden mannen vaker dan vrouwen (34% vs. 20%). Toch bekommeren veel autobezitters zich niet echt om de buitenkant: tweederde wast de auto alleen als deze echt vies is (66%). Wel richt 1 op de 7 autobezitters richt zijn/haar auto gezellig in.

De auto slechts een vervoermiddel? Een derde van de Nederlandse autobezitters ziet dit niet zo (34%). Niet geheel onverwacht geldt dit vaker voor mannen dan voor vrouwen (38% vs. 30%). Voor bijna een tiende is de auto vooral hun trots (9%). Dit geldt met name voor mannen. Mannen beschouwen hun auto vaker als onderdeel van hun familie (10%). 2% van de autobezitters zegt zelfs verliefd te zijn op zijn/haar auto. Vooral jongeren krijgen de kriebels van hun auto. Jongeren (<30 jaar) zien hun auto sowieso minder vaak als gewoon een ding wat hen van A naar B brengt dan 30-plussers (58% vs. 67% ‘slechts een vervoersmiddel’). Bijna 4 op de 10 Nederlanders zien de auto als een goede vriend(in). Bijna 1 op de 5 vindt de relatie met zijn/haar auto hetzelfde als de band die zijn met een collega hebben. Een kwart verwent zijn auto graag.

auto liefde

Een achtste van de autobezitters zegt dat zijn/haar auto langer meegaat dan zijn/haar gemiddelde relatie (13%). Dit betreft met name jongeren (31%). Ook is 1 op de 7 het er helemaal mee eens dat de perfecte partner niet bestaat, maar de perfecte auto wel. Bijna een kwart hecht er meer waarde aan dat de auto de APK-keuring goed doorstaat dan dat zij zelf een eerste keuring bij de schoonouders goed doorstaan (24%). Uit de resultaten komt naar voren dat de (staat van de) auto invloed kan hebben op het beeld dat mensen hebben van de eigenaar van de auto.

Een vijfde stelt dat als zij nieuwe mensen ontmoeten, de auto een belangrijk onderdeel is voor het vormen van een eerste indruk (19%).Een auto kan een eerste date maken of breken en de auto vormt dan ook vaak een belangrijk onderdeel van relaties en afspraakjes.Een vijfde ziet de auto als de plek waar vaak de eerste zoen tijdens een nieuwe date plaatsvindt (21%). Vrouwen noemen dit iets vaker dan mannen (24% vs. 19%).

Opmerkelijk is dat 60-plussers de auto vaker als een zoenplek zien dan mensen jonger dan 60 (26% vs. 19%).Dat de auto een grote rol speelt bij een eerste afspraakje, blijkt ook uit het feit dat 91% van de vrouwen aangeeft dat er wat hen betreft afknappers zijn op het gebied van auto’s en rijgedrag bij een eerste date. De top 5 van grootste afknappers bestaat uit:

  1. Wanneer mijn date bij onze afspraak heeft gedronken en daarna toch gaat rijden (83%)
  2. Wanneer mijn date wild/asociaal rijgedrag vertoont (81%)
  3. De auto stinkt/ruikt niet lekker (81%)
  4. De auto is (te) vies (70%)
  5. Wanneer mijn date hard staat te claxonneren als hij/zij voor mijn deur staat (66%)

50% van de vrouwen vindt het een afknapper wanneer hun date met een oude roestbak aan komt rijden. Het tegenovergestelde: een gladde patserbak, vindt men nog erger: 64% vindt dit een afknapper.7% van de mannelijke autobezitters is door hun auto weleens in een gênante situatie beland in een prille relatie. Zijn noemen bijvoorbeeld: “total loss gereden”, “betrapt door de politie toen ik met een vriendin in mijn auto lag te ‘knutselen’”, “de kachel kon niet uit en het was hartje zomer toen mijn vriendin voor het eerst meereed.”

Om autobezitters te helpen met het verwennen van hun trouwe vierwieler, organiseert Shell tot en met 14 februari bij tien tankstations in het land een groot KissCarCam evenement. Om kans te maken op een reis naar Verona kunnen deelnemers die Shell V-Power hebben getankt hun foto van de zoen delen op social media met de hashtag #LoveMyCar. Meer informatie is te vinden op www.shell.nl/valentijn.

Benieuwd wie de uitdaging reeds aandurfde en zijn of haar auto de eeuwige liefde verklaarde? Kijk dan hier voor een ANP verslag van het evenement op Shell station Haarrijn in Breukelen of volg #LoveMyCar op social media.

[Onderzoek van PanelWizard uitgevoerd in opdracht van Shell onder ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder in januari 2016.]

Tags: , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.