Automobilisten: denk om ruiters en go slow!

Automobilisten: denk om ruiters en go slow!

Behalve auto-enthousiasteling ben ik ook een groot fan van dierlijke PK’s. Als ruiter maak ik alleen regelmatig ongelofelijk gevaarlijke situaties mee waarbij mijn hart ineens naar mijn keel verhuisd. Vooral door toedoen van onwetende automobilisten en motorrijders! Op smalle polderweggetjes passeren auto’s en motoren me vaak op hoge snelheid. En een snelheid van 40-50 kilometer per uur is echt al veel te hoog als je paarden passeert! Spiegels die mijn benen bijna raken, onhoorbaar aanstormende elektrische varianten die opeens achter je staan, ja zelfs toeterende weggebruikers zijn aan de orde van de dag als je met je paard gedwongen over openbare wegen – richting bos, strand en ruiterpaden – moet rijden. Op polderweggetjes met steile sloten aan weerszijden en amper een berm waarin je kunt uitwijken is het vragen om ongelukken. Paarden zijn geen scooters, maar dieren die snel schrikken. Dan zit een ongeluk echt in een klein hoekje. Geef ze dus de ruimte en passeer stapvoets! En zie je dat een paard nerveus is, stop dan even en zet je motor uit. En start pas weer als het paard een stuk verderop is!

Wat is de juiste snelheid?

Daarom deed het me deugd dat voormalig presentator van het populaire autoprogramma Top Gear Chris Goffey – ook paardenliefhebber – zich tegenwoordig sterk maakt voor de veiligheid in het verkeer voor paard en ruiter. Afgelopen week sprak hij daarover op de Real Horsepower Safety Conference die de British Horse Society (BHS) organiseerde. ‘Het probleem is dat je vaak plotseling een paard in je kielzog krijgt als je te hard rijdt. Mensen reageren dan verschillend, dus wat we moeten vertellen is: “Wat is de juiste manier van handelen als je een paard tegenkomt?”

Écht langzaam passeren

De autogoeroe heeft niet alleen verstand van gemotoriseerde pk’s; hij rijdt al veertig jaar paard. ‘Voor niet-paardenmensen is het misschien lastig te begrijpen dat 25 km/uur een geschikte snelheid is om ruiters mee te passeren. Je moet echt langzaam langsrijden, zodat je de tijd hebt om te reageren als een paard ineens opzij springt. Of je gaat bovenop de rem staan of je wijkt uit om het paard de ruimte te geven.’

Onbesuisd

Voor veel ‘normale weggebruikers’ is het niet meer dan logisch om rekening te houden met paarden in het verkeer. ‘Het gaat er juist om om ook de meer onbesuisde chauffeurs duidelijk te maken waarom de snelheid aangepast moet worden als je een paard en ruiter passeert. Ik snap best dat het big fun is om het gaspedaal diep in te drukken. Maar je zult de hoek maar om scheuren en daar een paard tegenkomen. De gevolgen voor paard, ruiter én jouzelf zijn niet te overzien.’

‘Je gaat er zelf ook aan’

Goffey legt uit wat er gebeurt. ‘Als je met je auto met grote snelheid een paard raakt, dan veeg je z’n benen als het ware onder z’n lijf vandaan. Het dier zal op de motorkap belanden en door je voorruit schuiven. Een paard weegt al gauw 500 kilo. Gordel en airbag hebben geen functie meer. Je gaat er zelf ook aan.’

Hij voegt toe: ‘Vraag aan de Zweden, Noren, Canadezen… hoe het is als ze een rendier aanrijden. Dat dus.’

Nog een tip voor ruiters: maak jezelf – vooral op smalle wegen – zo breed en zichtbaar mogelijk. Ga midden op de weg rijden zodat auto’s wel moeten afremmen en ga pas rustig aan de kant als ze vlakbij zijn. Draag, vooral in de schemering, felle kleding. En maak oogcontact met de bestuurder! Blijf vriendelijk, want velen doen het niet expres, maar zijn gewoon onwetend. Ook handgebaren maken is goed. Beweeg de hand aan de kant van de automobilist (of motorrijder) langzaam op en neer om aan te geven dat het langzaam moet.

Bron: Horse & Hound, de Hoefslag

Tags: , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie