Blik op de Weg

Mr. Blik op de Weg aan het woord. Meet: Leo de Haas (deel 1)

leo de haas.jpg

Vertel eens hoe Blik op de Weg wordt gemaakt?
Leo: “We hebben ons tot doel gesteld om de politie te volgen in haar werk. Dus niet om als televisieprogramma de politie te regisseren, maar om te registreren. Wij bellen allerlei korpsen in de verschillende regio’s en vragen of we er mogen draaien. We hebben vier eigen voertuigen, drie auto’s en een motor. Die zijn volledig uitgerust als politievoertuigen. Daarin laten we de dienders van de verkeershandhavingsteams rijden en wij gaan mee. Vervolgens loopt onze redactie door het geschoten materiaal heen en ik maak vervolgens de eindselectie per onderwerp.”
Het is niet zoals wat je over andere programma’s hoort, zo van: we komen nog tien minuten tekort en moeten nog even een invordering van een rijbewijs hebben, dus ga daar maar eens op uit?
Leo: “Nee, daar wordt de politie ook niet voor betaald. Wij zijn honderd procent onafhankelijk bezig. De politie hoeft niet mee te werken, het mag. Zij doen hun werk. Wij doen ons werk. We gaan ook altijd drie of vier dagen met ze op pad. De eerste dag is het wennen aan de camera. Na een dag zijn ze gewend en krijg je het normale gedrag.”
Je hebt in die vijftien jaar al vele dienders zien komen en gaan…


Leo: “Ja, zeker. Daarom wind ik me ook niet meer zo op over bepaalde dingen. Waar Koos Spee nu mee bezig is bijvoorbeeld. Dat hij een mail rondstuurt aan de verkeershandhavingsteams -geheim geheim – dat het niet wenselijk is dat politieteams aan Blik op de Weg meewerken. Maar dat ze wel aan Wegmisbruikers moeten meewerken.”
Hoe weet jij dat Spee er zo bij betrokken is?


Leo: “Er zijn bronnen binnen de politie, die ik natuurlijk niet ga prijsgeven, die het niet met hem eens zijn. En dan wil er nog wel eens een mail doorgestuurd worden. Zo kom ik ook aan die mail waarin staat dat het niet wenselijk is om aan Blik op de Weg mee te werken. Politiemensen zijn toch vaak rechtvaardige mensen. Het zijn lang niet allemaal vriendjes van Spee.”
Het is voor jou nu wel moeilijker om sommige korpsen mee te krijgen. In sommige gemeentes, zoals in Drenthe, kun je daardoor niet draaien. Is dat vervelend?


Leo: “Nee. Ten eerste heb ik zoveel materiaal om uit te putten dat ik altijd meer dan genoeg heb. Daarnaast heb ik al zoveel acties, vernieuwingen en reorganisaties meegemaakt, dat draait wel weer bij. Volgend jaar zit er weer een nieuwe chef. Zo denk ik ook over wat er is gebeurd in de Regio Rijnmond. In een specifieke uitzending schreef een politieman een bekeuring uit voor banden die buiten de carrosserie uitstaken. En dat bleek wél te mogen tot 3, 5 cm. Die man moest voorkomen. En hij werd vervolgens niet vervolgd omdat de Officier van Justitie ‘niet genoeg gegevens had gekregen van de politie’. Dus met andere woorden: ze waren te belazerd om toe te geven dat ze het verkeerd hadden gedaan. Toen heb ik gezegd: ‘Doe dan wel je huiswerk’. We waren kritisch. En daar waren ze pissig over. En zei de Chef van Politie van de regio Rijnmond: ‘Nu werken we niet meer met je samen.’ Dan zeg ik: ‘Prima, toedeloe…’”
Jullie hadden Koos Spee vroeger ook in het programma…
Leo: “Jazeker. Koos Spee kwam op een gegeven moment naar me toe en zei: ‘Ik wil meer zendtijd in je programma.’ En toen zei ik: “Excuse me?’
Hij is toen achter mijn rug om naar SBS6 gegaan en heeft daar zijn spreekbuis gekregen. Nu is hij eindredacteur van het programma Wegmisbruikers. Hij bepaalt wat erin komt.
Bij ons werkt dat anders. Wij hebben gewoon een club van mensen bij elkaar die met verkeer bezig zijn en die daar ook een televisieprogramma over maken. Bij SBS6 is het andersom. Het zijn televisiemakers die een formule hebben gezien.
Qua plaatjes lijken de programma’s op elkaar. Maar ik merk toch dat het publiek het verschil wel ziet. “
Jij rijdt mee met de politie en het is bekend dat de politie een bepaalde quota moet halen aan bekeuringen, heb jij dan niet het idee van: daaraan werk ik nu mee?


Leo: “Ik weet niet eens of die verkeershandhavingsteams die quota wel hebben. Ik dacht dat dat de afdeling flits was. Want als je ziet hoe bewerkelijk die bekeuringen zijn die de verkeershandhavingsteams maken. Met de tijd die je erin steekt enzo, dan kom je nooit aan die quota.”

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.