Corvette C6 – Adrenaline uit Amerika

Vandaag verwen ik de liefhebbers van Amerikaanse bolides – en ik weet dat ze mijn weblog kritisch lezen – met een sfeerverhaaltje over de Corvette C6. Het heeft vorige maand in George Magazine gestaan en debuteert nu op dit weblog. Veel leesplezier!

Hoewel zijn makers bij General Motors de Corvette C6 uiterlijk minder woest en dus aantrekkelijker maakten voor een groot publiek, is zijn sportieve hart er alleen maar potenter op geworden. We laten de Amerikaan uit op het Zandvoortse circuit en meten en passant zijn boulevardfactor. Eén ding is zeker: gelukshormonen stromen rijkelijk.

Tekst & Productie & Copyright: Viola Robbemondt-House of TXT / Foto’s: David de Jong/ Met dank aan: Circuitpark Zandvoort

Zelfs in het Zandvoortse, waar men qua brute paardenkrachten wel wat gewend is, verdraait jong en oud zijn nek voor een beter kijkje naar de Corvette C6 in Arctic White. Of men wil of niet, de auto maakt bij iedereen emoties los. Bij een enkeling vertaalt zich dat in een frons van afkeuring. Vooral als ik het gaspedaal wat dieper intrapt en de atmosfeer zich vanuit de dikke uitlaatpijpen vult met de haast obscene, donkere roffels. Maar bij de meeste mensen verschijnt er juist een door endorfine uitgelokte, spontane glimlach. En gaan duimen automatisch omhoog als ogen goedkeurend over zijn in schijnbaar onschuldig wit gespoten lichaam glijden.

Om in Europa – waar verfijnde merken zoals Porsche, Jaguar en Aston Martin de dienst uitmaken in de sportieve sfeer – meer voet aan de grond te krijgen, kreeg deze zesde generatie Corvette een ingetogener look. Hoewel hij nog steeds zeer herkenbaar Amerikaans en gespierd oogt, krijgt deze bodybuilder ogenschijnlijk geen hulp meer van anabolen. Mister Universe doet daarom natuurlijker aan dan zijn voorgangers, minder patserig en hij is ook kleiner en lichter geworden. Dat laatste is gedaan om de auto er leniger look te geven zodat je hem schijnbaar moeiteloos in elke hoek ‘gooit’. De pop-up koplampen hebben voor het eerst sinds 1962 plaats gemaakt voor een permanente open oogopslag met geïntegreerde Xenon verlichting. De grille is gecentreerd en de gestrekte auto is iets puntiger geworden. In tegenstelling tot zijn voorganger C5 zijn de wielen meer op de uithoeken geplaatst en de wielkasten breder uitgeklopt boven de dikke achterwielen. De achterspoiler met derde remlicht drukt de achterwielen stevig op het asfalt.

Amerikaanse autobouwers krijgen vaak kritiek op hun nogal pompeuze plastic-fantastic interieur van hun bolides. Maar het Corvette designteam heeft haar best gedaan en zowel het met dubbele stiksels afgewerkte leer als het raffinement van de tellers en bedieningsinstrumenten bevalt. Voor het dashboard en de portierpanelen is nu ook een stijlvol leerpakket te koop zodat die ook in een luxe huidje gestoken kunnen worden. De sportstoelen omklemmen mijn lijf op aangename wijze en met mijn rechterarm op de hoge middentunnel kan ik uitstekend bij de pook die me de macht geeft over de zesbak en daarmee over de dikke V8.

Tijdens mijn rondes op het circuit kom ik erachter dat de ‘Ceesix’ tot op de millimeter nauwkeurig te besturen is en dat ik eigenlijk degene ben die getemd moet worden. Met mijn linkervoet stevig op de steun en de rechter afwisselend op het gas en de rem groeit mijn respect voor deze Amerikaan bij iedere bocht. Met een ideale gewichtsverdeling van 50% voor en 50% achter is een ritme snel gevonden en met een permanent ontbloot gebit dans ik de tango met deze yankee in de Tarzanbocht. De auto spreidt meer grip tentoon dan een uitgemergelde bloedzuiger op je blote huid, waardoor je geen moment het idee krijgt dat je onveilig bezig bent. De C6 is voorzien van de head-up display die informatie op de voorruit projecteert, zodat ik mijn ogen permanent op het asfalt kan houden en toch mijn snelheid in de gaten kan houden.

Het systeem heeft drie verschillende standjes, zelfs één waarbij ik de g-krachten in iedere bocht kan aflezen. Ik bedien de handgeschakelde zesbak die verbazingwekkend soepel en kort schakelt. Je hebt het gevoel dat je oma erin kan rijden. Toch is het, vooral bij nat weer, uitkijken geblazen. Geef je de Vette in bochten een te beetje vroeg en/of teveel gas, dan staat de achterwielaandrijver in een oogwenk achterstevoren.
Na de extreem vroege fotografiesessie op het verlaten Circuitpark Zandvoort parkeren we bij een paviljoen en ik besluit het interieur te laten meegenieten van de opkomende zonnestralen. Het uitneembare dakje – bij een ander merk ‘targadak’ geheten – verwijderen blijkt een rotklusje. Armen die zich vaak uitleven in de sportschool zijn hier geen overbodige luxe. Maar oefening baart kunst en na wat gekreun plaats ik de dakplaat keurig op vier steunen in de bagageruimte. De beleving die op deze tamelijk lastige handeling volgt, is de moeite waard. Je hebt alle lusten van een cabriolet: frisse lucht en het vrijheidsgevoel, terwijl de lasten van een minder stijve carrosserie en tocht verwaarloosbaar blijken.

Op de hobbelige provinciale wegen valt bovendien op dat de vering en demping dan wel stevig aanvoelt, maar nooit oncomfortabel wordt. Ook geluid draagt bij aan comfort en beleving en bij Corvette is er geen compromis mogelijk. Op de Zeeweg tussen Bloemendaal en Overveen kijkt een team van het Korps Landelijke Politiediensten de wagen geïnteresseerd na. Maar ik geef deze heren geen reden voor een prent en houd mijn rechtervoet en daarmee de roffel van de Vette onder controle. Is de kust veilig dan is een lichte enkelbeweging genoeg voor het uitlokken van de herkenbare Corvette-brul. Met de groeten uit de States!

Cool facts
Corvette C6 6.2 liter Coupé
*Motor V8
*Inhoud 6162 cm3
*PK’s 437 pk bij 5900 t/pm
*Maximaal koppel 575 Nm bij 4600 r/pm
*Aandrijving Achterwiel
*Transmissie Handgeschakelde zesbak of zestraps automaat
*Gewicht 1461 kg
*Topsnelheid 300 km/h
*Acceleratie 0-100 4,3 sec
*Verbruik 13,3 liter op 100 km
*Emissie 316 g/km
*Prijs Vanaf € 99.990 inclusief BTW & BPM.

Voor meer vermogen kies je de Corvette Z06. Deze V8 levert 511 pk en 464 Nm aan trekkracht bij 4800 t/pm en heeft een top van 319 km/h. Kosten €135.990. De Convertible is er vanaf €112.690 inclusief belastingen.

Corvette Academie
De Corvette C6 en Z06 beleven is niet alleen voorbehouden aan eigenaren. Iedereen die graag eens wil proeven is namelijk welkom bij de Corvette Performance Academy. Deze opleiding, waarbij je kunt kiezen uit drie niveaus – Safety (voor beginners), Performance (voor gevorderden) en Advanced (voor race-fanaten) – is in eerste instantie dan wel bedoeld voor Corvette-eigenaren die hun wagen beter willen leren kennen. En om te leren het maximale uit hun sportwagen te halen. Maar ook eigenaren van anders gemerkte sportwagens en liefhebbers zijn welkom. Meer informatie over de Corvette Performance Academy is HIER te vinden.

Tags: , , , , ,

2 Responses to “Corvette C6 – Adrenaline uit Amerika”

  1. Rob USA26 oktober 2008 at 11:04 #

    Mister Universe klinkt erg goed en dat verdient hij ook op basis van zijn prestaties/meest verkochte sportwagen in the Universe en dat allemaal voor een redelijke prijs.
    Wanneer je ZR 1 aan de tand mag voelen mail me dan gewoon en ik kom het dakje er voor je afhalen. 🙂

  2. Klassiekerrally26 oktober 2008 at 12:11 #

    Fraaie auto en in Europa een verfrissende verschijning in vergelijking met de -door de enorme productieaantallen toch wel wat ‘gewone’- 911-jes.
    Zou er graag eens een rondje mee over ‘t circuit boenderen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.