Vicki Butler-Henderson: Topper van de Week (1-2009)

In het nieuwe jaar 2009 roep ik een aantal nieuwe rubrieken in het leven hier op Carwoman. Als eerste uit de serie is hier ‘Topper van de Week’ die je voortaan elke vrijdag kunt lezen. Het kan gaan over modellen, mensen uit de autobizz of aanverwanten of spullen. Hier de eerste aflevering.

c-vicki-butler-henderson-2

Toyota is mijn topper van de week. Zij scoren in mijn ogen supergoed nu ze voor hun grootse modellenoffensief niemand minder dan Vicki Butler Henderson (Fifth Gear) gestrikt hebben. Waar andere merken hun auto’s laten aanprijzen door (ex) voetbalvrouwen, hockydames en/of zangers/zangeressen of acteurs en actreutels, laat Toyota zien dat ze de guts hebben om een kritische autojournaliste met humor op hun modellen los te laten.

c-vicky-toyotaavensis

Vicki gaat in de Nederlandse serie tv-commercials de hoofdrol spelen en voelt de nieuwe Toyota’s op haar geheel eigen wijze aan de tand, ze test ze vanuit het perspectief van een consument en gaat na of Toyota de beloften van de nieuwe auto’s ook echt waar maakt. Dit alles in de luchtige, vermakelijke stijl die de Engelsen zo eigen is. Ik zeg: schot in de roos.

Eric Louwman, Marketing directeur van Louwman & Parqui, importeur van Toyota in Nederland, licht de keuze voor Vicki Butler-Henderson toe: ‘Vicki is mediageniek en spreekt zowel mannen als vrouwen aan. Een dame met pit. Behalve dat ze autoriteit uitstraalt en over echt coureursbloed beschikt, brengt Vicki ook rijplezier over op de kijkers en onderstreept ze de verjonging en dynamiek van het merk Toyota.’

c-vicki-butler-henderson

Vicki Butler-Henderson zal behalve in de tv-commercials voor Toyota ook op internet te zien zijn. Ze krijgt een speciale Vicki-site, die te benaderen is via deze link. Op deze website kunnen bezoekers het vervolg van de tests in de tv-commercials zien, evenals Vicki’s testrapporten van diverse Toyota modellen. Toyota speelt met de ondersteuning via internet in op de manier waarop consumenten tegenwoordig hun keuze voor een auto maken; internet speelt daarin immers een belangrijkere rol. De campagne is inmiddels van start gegaan.

c-vicki-website

Tags: , , , ,

9 Responses to “Vicki Butler-Henderson: Topper van de Week (1-2009)”

  1. Klassiekerrally2 januari 2009 at 12:30 #

    Vicki… Leuk! 🙂

  2. Djivy2 januari 2009 at 20:22 #

    Sorry Viola – maar hier ben ik het écht niet mee eens.

    http://www.djivy.be/2009/01/02/vicky-butler-henderson-fifth-gear-verkoopt-haar-ziel-aan-toyotanl/

  3. Monica2 januari 2009 at 22:10 #

    Vicki is tof. Ik heb altijd het idee gehad dat ze stopte met Topgear omdat alphamannetje Clarkson voelde dat hij teveel concurrentie kreeg.

  4. Viola2 januari 2009 at 23:06 #

    @Djivy: dat kan, dat je het niet met me eens bent. 🙂 Heb je commentaar op jouw weblog ook gelezen. Ja, zit wat in hoor. Maar toch blijf ik bij mijn standpunt dat ze bij Toyota gescoord hebben om haar binnen te halen in plaats van een of andere actreutel. En ik geloof niet dat mevrouw Butler-Henderson het om de vette paycheck hoeft te doen. Ik denk eerder dat ze Toyota een goed en vooruitstrevend merk vindt en dat ze het geen straf vindt om daar reclame voor te maken. Want laten we eerlijk zijn: wat je ook van de modellen vindt, slim zijn ze daar bij Toyota. Tien jaar geleden was de Prius er al. Dat doet geen merk hen na. En ik kan me voorstellen dat je dan als presentatrice – als je ervoor wordt benaderd – denkt: “Mwah, why not”. Als je gewoon eerlijk je mening mag zeggen… Ik schrijf ook wel eens stukjes voor sponsored magazines. Ben ik in jouw ogen dan ook ontzettend fout? Zal wel. Ik overleg tevoren altijd of ik ook een kritische noot mag kraken. En als dat zo is, schrijf ik rustig een stukje voor zo’n magazine. Heb dan niet het idee dat ik mezelf geweld aan moet doen. Dusss…. Djivy…. zeg het maar… 😉

  5. wooter4 januari 2009 at 11:19 #

    Sja, ik moet djivy toch volgen… Knap van Toyota dat ze dit icoon kunnen strikken, maar ik denk dat elke consument met kennis van zaken gewoon heel hard “sellout” denkt. Ik denk dat Vicki er zelf ook een beetje mee lacht, met commentaren alsof er een helicopter op de achterbank past en de wagen uitzonderlijk veel grip heeft terwijl je op het filmpje ziet dat de wagen vrolijk onderstuurd door de bocht gaat. Maar de schade is al gebeurd: in een slechte Top Gear-kopie heeft Vicki al haar geloofwaardigheid verspeeld. Dit heeft niks met Toyota te maken, maar het feit dat ze de wagens in een reclameclipje en op een website van Toyota aanprijst en zo haar journalistieke geloofwaardigheid ondermijnt. Het wordt nl. interessant als je haar resten voor Fifth Gear vergelijkt met haar claims op de Toyota website…

  6. Viola4 januari 2009 at 12:54 #

    @Wooter. Ik dacht al: waar blijven alle mensen die journalistieke geloofwaardigheid prediken?
    🙂 Oke, ik ga er even voor zitten nu. Journalistieke geloofwaardigheid. Wat is dat? Want iedereen gelooft tenslotte iets anders. Ik moet dus eigenlijk zeggen: wat is dat voor mij? Voor mij is het geen vaststaand of strak omkadert iets. Voor mij is een artikel of tvshow geloofwaardig als er hoor en wederhoor is toepast. En dat alle er – voor mij – toe doende meningen en opmerkingen hierin worden vermengt tot een gerecht wat lekker weghapt cq helder geschreven is.
    Komen we bij meningen. Wat is een mening? Dat is iets waar iemand in gelooft. Het is voor mij geen vaststaand iets, het is iets vaags, het kan per dag verschillen en is voor iedereen anders. Net als God, Allah of Boeddha of Kabouter Puntmuts. Als je er niet in gelooft, is het allemaal larie. Maar voor anderen voegt het veel aan het leven toe.
    Nu zeg jij dat Vicki in haar Fifth Gear tests heel anders is dan in dat van Toyota. Daarmee ben ik het dus niet eens. Je kunt in haar Toyota- woorden en optreden van alles zien en horen, maar iedereen ziet toch wat hij wil zien en wil horen. Ik hoor ironie, Engelse humor, vrolijkheid, fun, speelsheid, lol trappen… Voor jou kan dat weer anders zijn. Misschien vind je Vicki wel gewoon een commerciele muts. Of wil je over auto’s serieuzer ingelicht worden. Kan. Ik bewonder Vicki enorm, dus wil ik graag iets van haar aannemen en vind ik haar optreden in het spotje leuk. Zelfs als ze een Prius zou aanprijzen zou ik haar nog leuk vinden. 😉 Ik zal de auto niet aanschaffen, want hij spreekt me niet aan. Ik laat me tenslotte niet door Vicki leiden bij aankopen, maar door mijn eigen bevindingen, gevoelens en mening. En ik denk dat je mensen onderschat als je denkt dat ze niet voor zichzelf kunnen denken. En so what als ze die Avensis prefereren om Vicki? Slecht is deze auto zeker niet. Het is wat mij betreft gewoon een kwestie van smaak… En je weet wat ze daarover zeggen… 😉

  7. Karel4 januari 2009 at 13:37 #

    Zoals ze haar in het filmpje inderdaad laten zeggen 😉 “OK, nice, but is isn’t really a test… is it” 😛
    Nee, dit heeft weinig te maken met journalistiek, Viola en ‘tuurlijk is het allemaal marketinggezeik, Djivy.
    Maar ook ik bewonder Vicks en kan heus wel lachen over die zogenaamde testrapporten van Toyota. Bijvoorbeeld bij de Avensis over uitstraling: -/- Geen gekke kleuren! 😆

  8. Klassiekerrally4 januari 2009 at 21:33 #

    Laten we vooropstellen dat het gewoon superduidelijk is dat dit reclame is. Dat wordt ook nergens ontkend. Wanneer ze een willekeurige dame van de straat geplukt hadden, zou deze reclame naar mijn mening niet werken. Vicki kan een serieus potje sturen. Vicki is bekend van diverse autoprogramma’s. Vicki ligt prettig op je netvlies. Kortom, Vicki Butler Henderson is een merknaam geworden. Ze kan die naam te gelde maken en doet dat ook. Volgens mij heeft ze er ook echt eerlijk plezier in. Wat mij betreft verliest ze geen grammetje van haar geloofwaardigheid.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Stellingen & Uitspraken - 7 januari 2009

    […] Vicki… Geen Toyota overigens… was waarschijnlijk voordat ze een deal met hen sloot. Misschien komt deze nu op haar lijstje […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.