Gastcolumn: Lies de Mol

In Autovisie verschijnt – met mijn medewerking – in ieder nummer een Vrouwencolumn, onder de naam Haarscherp. Heb je hem gemist? Hier de bijdrage van Lies de Mol. (De Vlaamse Lies werkt als fotografe samen met haar man autojournalist Bart Lenaerts. Samen maakten zij dit boek.) :

Lies de Mol

Bidden tot St. Christoffel
Supersportwagens, ik hou er van. Hoe rauwer hoe liever. Laat ze voor mijn part janken, brullen en knallen, laat ze voorbij mijn camera blazen tot ik achterover val. Maar laat mij er niet in meerijden. Alstublieft niet.Lies-1

Lies-2

Praktisch zijn die dingen immers niet. Vooral niet om te reizen met al dat fotomateriaal. In het koffer van een Veyron kan je hooguit een Ixus kwijt, en na 100 km is die geheid bien cuit. Alle rommel, tassen en statieven gaan dus onder, op en tussen de passagier. Ik dus. 1200 km in een Murciélago met je knieën in je nek, dat is als het yogalesje op Guantanàmo Bay. Bij de eerste tankbeurt kom je dan verkrampt uit je kuipstoeltje gerold. Da’s gratis pret en vertier voor de toeschouwers. Komt dat zien! Zoals vorige week nog, toen we onze Gallardo Superleggera in een steile ondergrondse parking binnenreden. Puzzelen en millimeterwerk was het, om zijn snuit voor schaafwonden of erger te behoeden. Dan staat er al gauw een tros ramptoeristen te giechelen om het meisje dat op haar buik voor dat matzwarte monster ligt. Uiteraard stuk voor stuk met het fotomobieltje in de aanslag, zodat de wereldwijde blogs geen seconde hoeven te missen van dit spektakel.

Lies-6-Balboni

Bovendien halen zulke beesten steevast het alfamannetje boven bij de bestuurder. Valentino Balboni, Paul Frère zaliger, Rauno Aaltonen, Eric Carlsson… Stuk voor stuk beschaafde, intelligente mannen die galant het portier voor je open houden. Om dan zò hard weg te knallen dat je met je camera je neus breekt. Bij elk van hen heb ik tot Sint Christoffel gebeden tijdens onze dollemansrit. Neem nu Balboni: drie uur (!) deed hij over zijn parma melone en pasta pommodoro. Dat is een gemiddelde van tien minuten per hap. In even lange tien minuten scheurde hij me nadien in de Miura van Sant’Agatha Bolognese naar Spilamberto via drukke Italiaanse gewestwegen. Hoe meer ik verstijfde, hoe harder hij aan het gas ging. Hoe groter mijn paniek, hoe drastischer zijn inhaalmanoeuvres. En maar lachen. Meisjes plagen, zoentjes vragen? Achteraf krijg je dan ’s werelds liefste kushandje en tuft hij met zijn Panda in een slakkengang weer naar huis. Gelukkig heeft Bart de galanterie om zijn stuurmanskunsten pas los te laten als ik met mijn camera in een netelige gracht lig om het ultieme shot te maken. Dat houdt ons huwelijk overeind.

Lies-3

Ook vervelend aan die heerlijke brulboeien, is dat ik in zo’n wagen nog sneller mijn maaginhoud verlies dan mijn lensdoppen. Slechte mossel op? Geen probleem, even in een V8 de Col de Turini op en mijn aankomende voedselvergiftiging belandt veilig in de berm. Ja, met zoveel verplichte pitstops zie je nog eens wat van de omgeving.
Niet iedereen reageert even goed op zo’n supersportwagen. Soms gaat de duim omhoog, maar even vaak de middelvinger, afhankelijk van de gemiddelde temperatuur in het land van herkomst van de eigenaar van de hand. Dat merk je ook aan de douane. In het noorden houden ze je tegen om je eens lekker uit te pelsen. Elke koffer, elk T-shirt of lenspoetsdoekje wordt binnenstebuiten gekeerd in de naam van het bestrijden der misdaad. In het Zuiden houden ze je tegen met het vriendelijke doch dwingende verzoek om even een flinke dot gas bij te geven ter vermaak van de hele grenspost. Niets zo welluidend als de echo van een atmosferische V10 tegen de bergflank.

Lies-4

Soms, héél soms, vergeet je wel eens dat je in zo’n bijzonder ding zit. Dan vraag je je af waarom iedereen zo staat te staren, tot je in de etalage van de Hema de reflectie van een knalgroen vliegdekschip ziet.
In een reflex grijp ik dan naar mijn camera om snel een foto te trekken, tot ik grijnzend besef dat ìk dat ben, daar in die auto.
Fijn beroep, toch.

Lies-5

Tags: , , , , , , ,

14 Responses to “Gastcolumn: Lies de Mol”

  1. VBHfan7 augustus 2010 at 12:13 #

    leuk verhaal, veel humor en zelfspot.

  2. Klassiekerrally7 augustus 2010 at 12:54 #

    Herkenbaar, humoristisch, treffend. Erg leuk artikel!
    En wát een prachtige foto’s.

  3. ▀▄▀▄▀▄▀ BART!7 augustus 2010 at 18:57 #

    De artikelen die Bart L. schrijft & waar voor Lies de M. fotografeert zijn tot op heden nog nooit tegen gevallen.
    Prachtige schrijfstijl, veel kennis van zaken en fantastische foto’s.
    Hulde aan het Bruidspaar! ;-D

  4. Viola8 augustus 2010 at 09:16 #

    Ja, helemaal mee eens heren, hun producties vormen altijd een highlight in Autovisie.

  5. PieterA10 augustus 2010 at 23:02 #

    Leuk geschreven, Lies 😉

  6. Klassiekerrally11 augustus 2010 at 08:46 #

    @ PieterA: Verdraaid… Nu je het zegt! 😳

  7. Chris12 augustus 2010 at 18:43 #

    Hey, leuk om een column te lezen van een van mijn favoriete (auto)fotografen!

  8. Viola16 augustus 2010 at 13:07 #

    Voor de liefhebbers: de foto’s zijn door Lies zelf gemaakt. 🙂

  9. Klassiekerrally16 augustus 2010 at 21:11 #

    Toch wel… 😛

  10. ▀▄▀▄▀▄▀ BART!16 augustus 2010 at 22:18 #

    Heee……dat zijn een stukje betere foto’s! ;-D

  11. Stijn17 augustus 2010 at 09:25 #

    Inderdaad Bart, schitterende foto’s!

  12. Pieter23 augustus 2010 at 15:34 #

    Leuk stuk Lies, knap fotomateriaal alweer.

  13. george2 september 2010 at 08:47 #

    Dit is het sumsum van echtparen.Ik maak een diepe buiging dat de Bugatti Veyron een ixus kan vervoeren . Viola , ik denk dat we dit echtpaar eens moeten uitdagen met een autoreportage bij de Sultan van Brunai, ik hoop dat je ook kan en wil paardrijden. Ik fotograveer.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Belgische autodesigners in woord en beeld - 19 november 2010

    […] een fijn boek voor onder de kerstboom gemaakt. Autojournalist Bart Lenaerts en zijn vriendin en (schrijvende) fotografe Lies de Mol maakten ‘Belgian Car Designers’, in woord en […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.