Rij-indruk: Opel Ampera

Onlangs een zeer prettige rit gemaakt met de nieuwe Opel Ampera. En hoewel dit nieuwe, elektrische model van Opel ook nog eens erg prettig oogt, zal hij veelal om andere redenen worden gekozen. Mijn vrienden van Autoblog schrijven hierover heel optimistisch: ‘het merendeel van de toekomstige rijders kiezen voor de Ampera vanwege het milieu.’ Ik denk daar anders over: het merendeel zal voor de Ampera kiezen vanwege de harde euri.

Ampera2

Onze lieve overheid kiest er namelijk niet voor om groene stroom – waar het uiteindelijk allemaal moet beginnen – extra te stimuleren. Slechts 6 a 10% van onze stroom komt uit wind, water, zonne- en getijdenenergie. En het subsidiepotje voor het plaatsen van zonnepanelen op je huis is alweer leeg. In mijn visie is dat dom, dom, dom. Want stimuleer je groene energie, dan zal de verkoop van elektrische auto’s zoals de Ampera automatisch een positieve prikkel krijgen, en wel op de lange termijn. Hier commentaar dat ik gaf voor de EO Radio, bij Dit is de Dag.

Ampera3

Onze regering kiest voor de korte termijn oplossingen en aldus kwam Minister Verhagen vertellen dat de vrijstelling voor BPM en motorrijtuigenbelasting voor auto’s zoals de Ampera tot minimaal 2015 blijft bestaan. Voor een hoop andere schone auto’s is dit weer afgeschaft. (Hier de lijst). Het is natuurlijk leuk voor de nabije toekomst van Opel en nog een handvol andere aanbieders van elektrische auto’s. Maar we doen op deze manier niets voor het milieu, want de elektriciteit om deze auto’s op te laden komt dan nog vooral van de kolenstook. En da’s dus niet groen… 

Ampera1

Maargoed, omdat mensen nu eenmaal aan graag aan de vulling van hun portemonnee op korte termijn denken, zal de Ampera goed verkopen. De verkopen/bestellingen zijn zelfs boven verwachting hoog. Vooral op de leasemarkt worden goede zaken gedaan, want er is 0% bijtelling voor deze auto. Je hoeft dus niets bij je inkomen op te tellen als je deze auto zakelijk gaat rijden en dat kan jaarlijks aardig in de papieren lopen. Voor deze ongeveer 300-400 euro per jaar.

Ampera-int1

Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat de hele discussie over ‘groene’ energie aan dit model (en andere elektrische modellen) hangt. Want het kleurt mijn artikel. Nu dus even puur over de auto zelf. Ik schreef al: hij is zacht voor de ogen en je rijdt er zeer prettig in. Je hoort alleen de wielen op het asfalt en voor je neus kun je de auto technisch uitpluizen door naar allerlei informatieschermen te kijken. Veel high-tech foefjes en dat hebben de makers bij Opel knap gedaan.

Ampera-tech

De wielen van de Ampera worden altijd elektrisch aangedreven, maar op hogere snelheden levert de 1.4 liter sterke verbrandingsmotor een directe bijdrage door de elektromotor die de wielen direct aandrijft op te laden. Voordeel van die verbrandingsmotor is ook dat je niet leeg zult komen te staan, op zoek naar een laadpaal; je kunt altijd gewoon benzine blijven tanken.

Ampera5

De Ampera is een zogeheten E-REV en dat betekent Extended Range Elektrisch Voertuig. Behalve tanken om de verbrandingsmotor van power te voorzien, kun je hem ook aan het (aangepaste) thuisstopcontact in 4 uur volledig opladen, of aan een laadpaal. De technologie daarvan is al redelijk goed ontwikkelt en veel gemeenten en bedrijven plaatsen as we speak laadpalen.

Ampera-tanken

Nu maar hopen dat landen als Duitsland ons voorgaan voor wat betreft groene energiebronnen. Zij gaan veel van hun kerncentrales sluiten en ik ben benieuwd of Merkel en de haren iets wezenlijks willen doen voor de toekomst van onze planeet – en onze soort – in de vorm van alternatieve ‘groene’ energiebronnen. En hoewel ik mijn nieuwe Honda CR-Z niet elektrisch hoef op te laden (Het is een hybride met elektrische hulpmotor wiens accu door o.a. remenergie wordt opgeladen) ga ik ondertussen eens uitvogelen welke energiemaatschappij in Nederland het ‘groenst’ is… Alle kleine beetjes helpen!

Tags: , , , , , , , , , ,

15 Responses to “Rij-indruk: Opel Ampera”

  1. Brenny7 juli 2011 at 19:07 #

    Mooi artikel! En hoewel velen het niet met mij eens zullen zijn, ook een mooie auto!

    Hoe sta jij tegenwoordig in het CO2-uitstoot verhaal Viola? Ik kan me een eerder artikel van jouw hand herinneren waar je aangaf niet in het verband CO2 uitstoot-milieu verslechtering/opwarming te geloven. Maar kan ook heel goed dat ik het verkeerd heb geïnterpreteerd.

    Groetjes,
    Brenny

  2. Viola7 juli 2011 at 20:57 #

    Dat verband is me nog steeds zeer onduidelijk Brenny. De aarde kent nu eenmaal perioden van opwarming en afkoeling, dat is natuurlijk. Dus of wij daar met onze auto’s zoveel invloed op hebben, mwah… Maar ik geloof wel dat we naar andere energiebronnen moeten zoeken, simpelweg omdat olie op een gegeven moment op raakt. En ik geloof ook in het schoon houden van de aarde: accu’s die straks in donker Afrika liggen te walmen… daar moet ik dus niet aan denken. Het gebeurd waarschijnlijk nu ook al…

  3. Papageno8 juli 2011 at 12:34 #

    Kleine correctie: 300-400 euro per jaar moet 250-350 per maand zijn. Klein rekenvoorbeeld: E30.000 *25% bijtelling (maximaal percentage bijtelling) = E7500. Dit moet je bij je jaarsalaris optellen en daarover wordt bijtelling berekend. E7500 / 12 maanden = E625 per maand en dan afhankelijk van de belastingschaal ergens tussen de 250 en 350 Euro NETTO! per maand. Dus het is nogal een stimuleringsmaatregel! En dan is het nog beter om groene stroom te hebben.
    Leuk verhaal!

  4. Viola8 juli 2011 at 13:23 #

    Oke, thanks voor de aanvulling Geno. Ik heb me inmiddels opgegeven bij greenchoice.nl

  5. Auke8 juli 2011 at 13:38 #

    Goed realistisch verhaal, want inderdaad zo’n auto komt pas goed tot zijn recht als je hem kunt opladen met de zonnecellen op je eigen dak! Duitsers doen dat overigens goed, veel betere regelingen dan in NL.

  6. Viola8 juli 2011 at 13:56 #

    Thanks Auke! Heb je een voorbeeld van zo’n Duitse regeling? (in het kort?) Natuurlijk is er met het produceren van die zonnecellen ook energie gemoeid, maar wellicht toch minder?

  7. Rudey13 juli 2011 at 09:41 #

    Je snapt dat het sarcasme was van Autoblog he, dat het meerendeel de Ampera kiest voor het milieu? 😀

  8. Viola13 juli 2011 at 09:42 #

    Denk je? Of was het meer om Opel als adverteerder te pleasen? 🙂

  9. Jaap5 augustus 2011 at 21:59 #

    Klein detail: Een electromotor kan je niet opladen……

  10. Viola5 augustus 2011 at 22:22 #

    *Zucht* dat staat er niet Jaap, even goed lezen.

  11. paul6 maart 2012 at 22:53 #

    CO2 uitstoot: Hoi Viola, volgens mij is het juist dat de aarde zijn natuurlijke cycli van opwarming en afkoeling heeft. Maar door de menselijke activiteit is er een ongewone snelle opwarming gaande. (dat kunnen ze in de ijslagen op de polen zien)
    Groetjes

    • Viola6 maart 2012 at 23:18 #

      Hey Paul, tja, maar of dat door mensen komt… Er waren ook al ijstijden toen wij er nog niet waren. De industrie is pas iets van de afgelopen 100-150 jaar… Dus ik ben niet zo zeker dat het door ons komt.

  12. Eric van Spelde7 maart 2012 at 16:57 #

    De theorie zal heus wel kloppen, maar ik heb wel het idee dat er duchtig met cijfers wordt gegoocheld om de invloed van menselijke activiteit op de opwarming van de aarde zo dramatisch mogelijk voor te stellen.

    “Mensen, als we zo doorgaan zijn de ijskappen op de Zuidpool in 2035 he-le-maal gesmolten. We moeten NU het roer radicaal omgooien. Nog hogere belastingen! Maximaal 80 kilometer per uur op de snelweg! Snel allemaal in een elekttrische auto, bomt niet wat het kost! Geen vlees meer eten van een koe of varken, maar sprinkhanen. Heel lekker, echt waar!”

    *iemand kijkt heel even met een half oog naar de berekeningen die aan deze dramitische oproep ten grondslag liggen*

    ‘Eh, volgens mij kan dat niet kloppen…’

    “Ooh… zei ik echt 2035? Dat moet natuurlijk 2350 zijn. Maar het is echt heeel erg gesteld met de wereld. We moeten…”

    😉

  13. Eric van Spelde7 maart 2012 at 16:58 #

    *hm, een editfunctie zou ook wel fijn zijn* 😮

  14. Viola7 maart 2012 at 17:23 #

    Ach, het dwingt je gewoon om je tekstjes heel goed te editen voordat je post Eric.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.