Fisker Karma = Goed Karma

Hollywood kan haar Priussen eindelijk parkeren en in iets sexiers stappen. De Fisker Karma is gearriveerd! Ik had enorm zin om deze beauty te rijden en hij heeft me niet teleurgesteld.
Eerst even het technische praatje uit de weg: de aandrijving van deze elektrische auto (EVer staat hier voor Electric Vehicle with extended range) bestaat uit twee achterin gemonteerde elektromotoren die elk een wiel aandrijven, een centraal geplaatst Lithium-ion accupakket en een turbo benzinemotor voorin die een generator voor het bijladen van de accu’s aandrijft. De 2.0 liter viercilinder direct ingespoten turbomotor van GM geeft zoveel mogelijk vermogen aan de generator en zorgt tevens voor zo min mogelijk verbruik en uitstoot. Deze gecombineerde aandrijving zorgt ervoor dat je altijd je bestemming bereikt, je kunt tenslotte gewoon benzine bijtanken als de generator leeg is.

Is het Lithium-ion accupakket volledig opgeladen – dat duurt ongeveer zes uur – dan kun je er ongeveer 83 kilometer (dat ligt uiteraard ook aan je rechtervoet) uitsluitend op de elektromotoren mee rijden. Wil je verder, dan springt de benzinemotor bij om via de generator de accu’s van extra kracht te voorzien en ze op spanning te houden. De totale actieradius bij een gevulde brandstoftank neemt dan toe tot ca. 480 km. NB: De Karma wordt dus nooit aangedreven door zijn benzinemotor. Deze gaat alleen functioneren als de generator de elektromotoren en het accupakket van extra kracht moet voorzien.

De auto is visueel niets minder dan adembenemend. Langgerekt en met een opwindend lijnenspel en giga 22 inch wielen die als grote kattenpoten ferm op de grond staan. De ‘mijne’ is uitgevoerd in de kleur Shadow – prachtig bruinachtig – en ik zit op zacht leder in drie kleuren (Tri-tone) ‘Earth’. Het is duurzaam geproduceerd in Schotland en wordt gelooid en geleverd door de eerste leerfabrikant ter wereld met een volledig ecosysteem. Er wordt hierbij minimaal gebruik gemaakt van pigment, geen chroom gebruikt en het zijn de huiden van rundvee dat conform de ‘five freedoms’ regels geheel vrij kan grazen. Toch een fijn idee.

Je start de auto en het instrumentarium licht fraai op en je hoort… niet niets! Als ik tijdens het fotograferen uitstap en eens goed luister, denk ik dat het geluid van de elektromotoren nog het meest lijkt op het taxieen van een vliegtuig. Een hoge zoemende toon. Interessant. 🙂

De standaard rijmodus van de Karma is ‘Stealth’ gedoopt en hiermee kun je maximaal ongeveer 150 km/h en rijd je op de elektromotoren. Als je extra sportief wilt, dan zet je hem in de Sport-stand waarbij de benzinemotor meteen bijspringt. Hij haalt in deze modus 201 km/h en accelereert, als je dat wilt, in 5.9 seconden naar de 100 km/h. In deze laatste stand geef ik een dot gas en jippie, er komt wel degelijk geluid uit de motor, en de uitlaat. Het schijnt dat men er bij Fisker nog niet tevreden over is; er wordt gewerkt aan een nieuw dempingssysteem. Ik vond het echter alles behalve storend klinken. Het overviel me wel een beetje, ik keek bij het horen ervan eventjes verbaasd om me heen: wordt ik soms ingehaald door een Corvette? Nee dus, het is de Karma die van zich laat horen.

De besturing is elektrisch en dat geeft geen direct gevoel met de weg. Maar dat staat mijn lol absoluut niet in de weg, want door zijn lage zwaartepunt ben je sowieso al gauw een met de auto. De lange neus was niet storend, al moet je extra uitkijken bij drempels en stoepjes. Wat mij wel verbaasde is dat de auto tijdens het cruisen helemaal aanvoelt als een GT en minder als een sportwagen. Veel comfort en redelijke demping. Hierin wil je best lange ritten maken. Toch is het ook vrij gemakkelijk om zijn kont te laten zwiepen door een bocht in te remmen en vervolgens gas, eh, vermogen bij te geven met je rechterpedaal. Hij voelt op deze momenten weer wel lichtvoetig als een sportwagen, hij helt bijna niet over en als je hard remt, duikt de lange neus minimaal. De Karma is dus eigenlijk een alleskunner, ik zou hem graag eens over het circuit jagen. Of een weekje lenen om naar Zuid Duitsland te rijden. Wie weet…

De stoelen zijn comfortabel en ik zit als in een soort cocon met rechts voor me het ‘command center’ met touch screen waarop je alles regelt. Ik was al gauw vriendjes met het navigatiesysteem, fijn dat je daar geen gebruiksaanwijzing voor hoeft te raadplegen. Er is dan ook nauwelijks een knoppenwinkel wat ik in deze tijd van ‘veel’ als een opluchting ervaar. Op zijn dak vind je fraai uitgevoerde zonnepanelen waarmee het de auto – als de zon er zoals in Californie dagelijks op knalt – het potentieel geeft om jaarlijks 200 mijl in extra rijplezier te voorzien. Het blijft overigens niet bij één model, de sedan krijgt gezelschap van de tweedeurs cabriolet Karma S en een derde variant, die in september op de IAA in Frankfurt worden onthuld. Ik zie ernaar uit!

De Fisker Karma kost vanaf 101.745 euro en is HIER te test-rijden en kopen.

Tags: , , , , , , , , , , ,

10 Responses to “Fisker Karma = Goed Karma”

  1. Papageno13 april 2012 at 11:39 #

    Het is een begeerlijk ding en dat is het!

    BTW: je links op hoofdpagina autoblog.nl zijn weg??

  2. Eric van Spelde13 april 2012 at 14:39 #

    Zoals Wim al zei: ‘was lange währt…”;)

    Heb de Karma één keer in het wild gespot op de A44 en inderdaad, er rijdt wél wat. 🙂 Dat het niettegenstaande het uiterlijk meer een ‘cruiser’ is dan een sportwagen vind ik dan weer niet zo gek, met een gewicht van 2.300 kg…

  3. dennisr13 april 2012 at 19:50 #

    idd, je links op AB zijn weg.. nu kan ik niet snel chekken wat je laatste nieuwtjes zijn.. nja ik wil ook wel gewoon op je site klikken.. is het punt niet 🙂

    Wil die Fikser nog wel eens in het echt spotten, over elektrische wagens ben ik niet positief.. vind het gewoon jammer, maar wil hem toch wel eens tegenkomen..

  4. Stijn17 april 2012 at 14:51 #

    Leuke auto maar toch nog niet perfect. Te zwaar, niet erg zuinige 2.0 van GM in plaats van VAG (die eerst op het verlanglijstje stond maar VAG niet wou leveren) en ogenschijnlijk toch nog wat kinderziektes. Hopelijk vinden ze de financiële middelen om het tweede model te lanceren en te kunnen groeien…

  5. Viola18 april 2012 at 12:11 #

    Te zwaar voor wat, te onzuinig voor wie? Who cares waar de motor vandaan komt? Ik hoop ook dat ze het redden, vind deze een echte beauty en ik reed er lekker in.

  6. Stijn18 april 2012 at 22:19 #

    Ik vrees te zwaar voor de jouw gewenste circuituitstap en (te zwaar en dus) te onecologisch om de Prius pijn te doen voor Hollywoodsterren. :p Maar net als jij hoop ik dat bijzondere initiatieven in de autowereld het halen!

    • Viola19 april 2012 at 08:44 #

      Met een vrachtwagen kun je ook op het circuit rijden. Dit is nu typisch zo ‘n auto die je niet vanuit je verstand moet bekijken maar met het hart. Het zit op de juiste plaats 🙂

  7. John21 april 2012 at 17:29 #

    @Stijn:
    Als er één auto onecologisch is, is het de Prius wel. Dat is echt de leugen van de eeuw.

    Mijn veel zwaardere, veel snellere, veel comfortabelere, veel mooiere, veel beter rijdende, 5-serie diesel is in praktijk zuiniger dan de meeste Priussen!

    O ja, en ik kan veel meer meenemen, heb een top van tegen de 300 km/h (gechipt dus zowel sneller als zuiniger geworden), mag een veel zwaardere aanhanger trekken, en heb veel beter geluidsinstallatie dan in de Prius leverbaar is.

  8. Stijn23 april 2012 at 08:22 #

    @ John
    Leuk dat je onder de 5,5 liter/100km reeël verbruik, onder diverse omstandigheden, met je 5-reeks kan blijven. Hulde!

  9. wilmer26 januari 2014 at 15:28 #

    ik heb de auto naast de c1000 in doorn zien staan echt een pracht auto

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.