Carleasing: Het hoofd wint van het hart

Carleasing: Het hoofd wint van het hart

We vermoedden het al, maar nu is het in een heus onderzoekje vastgelegd. Ruim de helft van de zakelijke automobilisten kiest haar leaseauto vanwege de gunstige bijtelling, en niet vanwege het model. Het hoofd wint het met andere woorden van het hart. Uit onderzoek van de Vereniging Auto Van De Zaak blijkt dat 65 procent van de berijders niet in de zakelijke auto rijdt die ze het liefst gekozen zouden hebben. Dit wordt vooral veroorzaakt door de lage bijtellingcategorieën en de eisen van werkgevers.

AutoVanDeZaak-MeganeEstate

Vereniging Auto Van de Zaak stelde 2.000 leden de vraag: rijdt u de auto die u wenst? 65 procent gaf te kennen niet in de gewenste auto te rijden. Daarvan zegt weer 43 procent te zijn gezwicht voor een ander model met gunstiger bijtelling. De eisen van de werkgever (28 procent) en het beschikbare budget (22 procent) komen als tweede en derde uit de bus. Het soort werk speelde in 8 procent van de gevallen een rol bij de autokeuze.

AutoVanDeZaak-VolvoV40

“De sturing die berijders ervaren is buiten proportie.
De negatieve gevolgen zijn veel groter dan wordt verondersteld. Voor de automotivebranche zijn de lage bijtellingcategorieën marktverstorend”, zegt Martin Huisman, voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak. “Voor werkgevers beïnvloedt het in negatieve zin de medewerkers tevredenheid. De zakelijke auto past minder goed past bij de gezinssituatie en dit heeft een direct effect op de mate en soort aanschaf van de tweede auto. Dit pakt vaak negatief uit voor zowel infrastructuur als milieu. Het wordt tijd dat het fiscaal bijtellingsysteem op de schop gaat en het wordt ook tijd dat werkgevers weer meer rekening gaan houden met privé gebruik van de werknemer.”

AutoVanDeZaak-Focus

Ik denk dan: ‘Het gros van de zeurpieten zou dus wel voor iets anders kunnen kiezen (43% van de klagers), maar doet het niet omdat het ‘te duur’ is. Tja. Men ‘moet’ natuurlijk ook nog wel vier keer per jaar op vakantie kunnen. Ik denk dat er in de 14% bijtellingscategorie toch heel aardige modellen zitten…’ Afijn, ik zal wel blond zijn. 🙂 De top 10 van populairste leaseauto’s van 2013 zag er als volgt uit:

1 Renault Megane estate 6.634
2 Volvo V40 5.865
3 Ford Focus wagon 5.261
4 Volkswagen Golf 4.090
5 Volkswagen Up! 2.942
6 Volkswagen Polo 2.923
7 Renault Clio 2.755
8 BMW 3-serie 2.543
9 Audi A3 sportback 2.311
10 Volvo V60 2.004

(Bron: Bovagkrant)

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

5 Responses to “Carleasing: Het hoofd wint van het hart”

  1. Elske van de Fliert - Zero-e b.v.30 januari 2014 at 13:44 #

    Viola! Inderdaad! Dat was ook precies wat ik dacht: wat een kulargument van de Vereniging Auto Van De Zaak.
    Die mensen beslissen zelf dat ze de goedkope auto willen (en dus geld overhouden om allemaal leuke dingen mee te doen), maar ze dan ineens in de schoenen schuiven dat de medewerkerstevredenheid niet goed zou zijn. Ze hebben zelf een keuze. Blijkbaar was geld belangrijker.

    En ik weet niet hoor, maar een Volvo V40: hoe ongelukkig kun je je daar in voelen? Ik was in ieder geval altijd erg gelukkig en mijn Volvo (en dat was een C30…) en ik ben ook gelukkig in mijn Focus (met groengas tank/systeem).

    Ik ben wel heel benieuwd naar de daadwerkelijke ‘2e auto’: hoe ziet die er uit en wat zijn daar de ontwikkelingen in. Want dat zou wel eens zo kunnen zijn: dat die verhoudingsgewijs stukken minder zuinig uitkomen. Aan de andere kant denk ik dan weer: je hebt dan misschien voor de 2e auto geen bijtelling, maar ook daarvan moet de benzine/diesel betaald worden, dus ook daar kun je op de kosten letten.

  2. Viola30 januari 2014 at 13:48 #

    Dank voor je reactie weer Elske 🙂 Nederlanders zijn gewoon zeikerds. En zijn het niet de automobilisten zelf, dan wel de verenigingen die er omheen hangen. 😉

  3. Harry1 februari 2014 at 09:52 #

    Ach, het is niet alleen in Nederland dat de medewerkers altijd ontevreden zijn, in België is het net hetzelfde. Ik heb een aantal medewerkers die zich beklaagden omdat ze nu voor het (onbeperkt) privégebruik van hun bedrijfswagen meer moesten betalen aan de overheid. Er moest zowaar een vergadering belegd worden over ‘hoe het bedrijf dit zou compenseren’. Ik heb het handig en in vijf minuten opgelost :” Kijk mensen, ik help jullie graag van al die ellende af. Vanaf het einde van de maand blijven alle bedrijfsauto’s in het bedrijf en die mogen enkel nog voor verplaatsingen voor het werk worden gebruikt. ‘s Avonds worden die terug op de parking gezet en kunnen jullie met eigen vervoer naar huis. Ofwel geven we alle auto’s terug aan de leasingmaatschappij, jullie kopen een eigen auto en krijgen km-vergoeding voor de verplaatsingen voor het werk. Zo is iedereen weer tevreden.” Je kan je niet voorstellen hoe snel iedereen plots tevreden bleek met de bestaande toestand…

  4. Viola1 februari 2014 at 10:10 #

    Goed gedaan Harry! 😉

  5. Elske van de Fliert - Zero-e b.v.4 februari 2014 at 13:32 #

    Haha, Harry: dat loste je snel en vakkundig op 🙂

    En Viola: ik ben het weer eens helemaal met je eens. Nederlanders zoeken graag het probleem buiten zichzelf…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.